31 października 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, która nałożyła na organizacje pozarządowe (z wyjątkiem stowarzyszeń zwykłych) obowiązek zgłaszania beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.
Organizacje wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 31 października 2021 roku mają na to czas
do 31 stycznia 2022, organizacje powstałe już po wejściu w życie nowelizacji – 7 dni.
W przyszłości wszelkie zmiany w Zarządzie również należy składać w ciągu 7 dni.
Zgłoszenia dokonują osoby uprawnione do reprezentowania organizacji, zgodnie z zapisanymi w statucie zasadami reprezentacji.
Informacje na temat wypełnienia można znaleźć na stronie: https://publicystyka.ngo.pl/jak-ngo-zglasza-sie-do-rejestru-beneficjentow-rzeczywistych-instrukcja
W celu zgłoszenia członków zarządu/fundacji jako beneficjentów rzeczywistych zalecamy podpisanie załączonego Oświadczenia Beneficjenta Rzeczywistego - zgody na rejestrację w CRBR.
Zgłoszenie BR odbywa się poprzez stronę https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr/#/
*W przypadku podpisywania zgłoszenia przez dwie osoby, należy podpisany przez pierwszą osobę plik xml pobrać i wysłać drugiej osobie.
Druga osoba z zarządu musi wczytać zgłoszenie jeszcze raz, podpisać je i wysłać do CRBR.
(cki)